Жити по-старому: Рівнерада порушила закон, бо за це немає відповідальності?

Подумаєш, закон порушено. Все одно за таке немає відповідальності... Приблизно так прокоментували неприйняття нового регламенту Рівненської міської ради у визначені законом терміни ті, хто в першу чергу мав би стежити, щоб його ухвалили вчасно. Адже, відповідно до ч. 14 ст. 46 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», новообрані депутати мають затвердити документ не пізніше, ніж на другій сесії роботи відповідної ради.


Проте довготривалу другу сесію міськради, яка проходила аж у 5 пленарних засідань, 31 березня міський голова Рівного Володимир Хомко таки закрив. Що далі — бути чи ні новій редакції документу і що за це все ж може “світити” меру та депутатам Рівнеради, дізнавалася журналіст сайту “ВСЕ”.


Рівнераду можуть розпустити через порушення закону?


Про нього довго говорили, вносили зміни, правили, переправляли і ...не прийняли. Хто винен і що робити? У пошуках відповіді на ці запитання журналіст сайту звернулася до депутатів і активістів, які вносили зміни до нової редакції регламенту, юриста, секретаря Рівнеради Олексія Муляренка та міського голови Володимира Хомка, який і закрив сесію.


На думку експерта та одного з активістів, який працював над внесенням змін до нової редакції регламенту міськради Сергія Пінчука, те, що міський голова закрив другу сесію Рівненської міськради, — це порушення законодавства.

 


- Відповідно до ч. 14 ст. 46 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», новообрані депутати мають затвердити регламент не пізніше, ніж на другій сесії роботи відповідної ради. Проте міська рада — це колегіальний орган, і тому говорити про одноосібну відповідальність міського голови в цьому випадку не можна. Адже у законі передбачається, що будь-яке питання може вносити на розгляд сесії міський голова, постійні депутатські комісії або ж будь-хто з депутатів самостійно. Разом із тим, у законі визначено, що сесія міської ради не може бути закритою, доки не вичерпано питання порядку денного. Також, згідно з законом, сесія складається із засідань постійних комісій і пленарних засідань. А питання регламенту перебуває вже не перший місяць на розгляді комісії з питань депутатської етики та регламенту. І тому міський голова, формуючи порядок денний і знаючи про це, мав би винести його на розгляд сесії. Тим більше, що час був, бо друга сесія міськради розтягнулася на 5 пленарних засідань. А питання прийняття регламенту обов`язкове. Є факт, що цього зроблено не було, - каже Сергій Пінчук.


Проте, за словами Сергія Пінчука, Рівнерада — це колегіальний орган, який, по суті, не можна притягнути до відповідальності.


- Можна оскаржити рішення міського голови про закриття сесії в суді, визнати факт порушення закону і тоді звернутися до Верховної Ради України щодо розпуску міськради як такої, що порушила закон. Адже у ст. 78 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що якщо колегіальний орган порушив закон, то є підстави для припинення його повноважень і розпуску. Однак, думаю, до цього не дійде, і найкраще буде, якщо депутати все ж приймуть регламент вже на наступній сесії, аніж допустять факт порушення закону, і все залишать, як є. Мене найбільше непокоїть те, що міський голова, секретар ради та депутати спокійно поставилися до факту порушення закону. Якщо ж рада, як представницький орган громади, дозволяє собі порушувати закон, нехай навіть у площині ухвалення регламенту, то це сприятиме формуванню недовіри громади як до ради в цілому, так і до міського голови, секретаря та депутатів зокрема. І якщо рада не виправить цю помилку та не ухвалить регламент на наступній сесії, то я буду звертатися до окремих депутатів подати позов до суду для встановлення факту порушення радою закону та зобов`язання ухвалити новий регламент, адже належним позивачем з такої справи може бути тільки депутат, - каже Сергій Пінчук.


Такої ж думки дотримуються і юристи.


Як додав юрист РОГО «Комітет виборців України» Вячеслав Горбенко, до прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

 


- Отже, якщо друга сесія завершилася, а Рівнерада не затвердила новий регламент, то має керуватися частиною 15 статті 14 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Тобто застосовувати регламент ради, що діяв у попередньому скликанні, - додає юрист.


А це означає, що й надалі діятиме ускладнений порядок подання рішень на розгляд сесії, не оприлюднюватимуться результати поіменного голосування, аудіозаписи сесії та не будуть враховані інші зміни, які вже напрацьовані.


Депутати проти старого регламенту?


Такі перспективи роботи не сильно радують депутатів Рівненської міськради сьомого скликання, принаймні тих, хто вносив свої пропозиції змін до нового тексту регламенту.


Як розповів депутат Святослав Євтушенко, наразі вже є чимало пропозицій змін до тексту нового документу, він особисто готував деякі з них.

 


- Вважаю, що робота міськради та депутатського корпусу має бути більш відкритою і публічною, а регламент шостого скликання далеко недосконалий і точно не сприяє цьому. Зрозуміло, що такі правила, які пропонується встановити новим документом, не всім подобаються, особливо меру, бо ж буде важче «просувати» свої питання і «голосували так, як треба». Тому, думаю, і була закрита друга сесія. Окрім того, що порушено закон, тепер виникає ще й питання: чи взагалі регламент Рівненської міськради сьомого скликання буде прийнятий з правками, що внесли депутати та активісти, чи й далі рада працюватиме з документом попередньої каденції? - зазначає Святослав Євтушенко.


У свою чергу, депутата Миколу Бляшина взагалі здивувало закриття сесії. В обговоренні цього питання в «Фейсбуку» він написав наступне:

 


«До затвердження нової редакції регламенту діє стара редакція. Тому регламент є. Новий я ініціював, Святослав Євтушенко та інші колеги, долучилися, а далі вже Олександр Чубай, як голова профільної комісії, вів цей процес. Я надав чимало своїх пропозицій. Як повідомлялося раніше, сесію не будуть закривати, доки не затвердять регламент і положення про комісії. Що справді оголосили про закриття сесії чи засідання?»


У Рівному мер – «пан-господар». Що хоче, те і робить?


Тим часом депутат і голова постійної комісії з питань депутатської етики та регламенту Олександр Чубай заявив, що регламент практично готовий, тому він не розуміє, чому закрили сесію, не прийнявши рішення про його затвердження.

 


- Я був у відрядженні і тому пропустив засідання сесії 31 березня, коли мер оголосив про її закриття. Чи буде прийнятий регламент? Це залежить від волі всіх депутатів Рівнеради. Моя особиста позиція, а також багатьох депутатів і громадських активістів, - вже давно необхідно працювати за новим регламентом. Адже він відображає, наскільки нова рада готова працювати по-іншому, не бути інструментом у руках маніпуляторів, а бути основним колегіальним органом міста. Тому новий регламент необхідно приймати на черговій сесії! А хтось постійно відтягує включення цього питання в порядок денний. Хто це? Мер, начальник оргвідділу, секретар ради - загадка. Комісія з питань регламенту працює вже більше трьох місяців, щоб Рівне мало прогресивний регламент. На жаль, не всі готові працювати демократично і відкрито, тому документ досі не виносили на розгляд сесії. А всі розмови про доопрацювання - це подібне на прикривання бажання розібратися в регламенті або спеціальне блокування. Цієї каденції, як ніколи раніше, депутати багато працюють над регламентом, читають, редагують. Попередні каденції міські обранці голосували за регламент, навіть не розуміючи, яка його роль, - каже Олександр Чубай.


А також додає, що відповідно до ч.14 ст.45 Закону України «Про місцеве самоврядування» та п.8 ст.42 того ж закону, передбачається, що міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.


- Тобто мер мав би включити в порядок денний питання про регламент. Він скаже, що документ не розглянули всі комісії, тому і не вніс. Але щомісяця безліч питань вносяться з ініціативи міського голови через розширену нараду. І в більшості всі ці питання не розглянуті комісіями, але мер наполягає, щоб комісії розглянули до сесії. Тому випливає, що міський голова вчинив не відповідно до закону, а як господарник. А як господарник робить? Він думає, що не найнятий менеджер, а «пан-господар», тому що хоче, те і робить. А те, що його дії порушують законодавство, наче і нічого, все одно відповідальність відсутня, - обурюється Олександр Чубай.


Рівнерада може працювати прозоріше та відкритіше, якщо прийме новий регламент


Власне, таке завдання і поставили перед собою депутати Рівненської міськради сьомого скликання, які ініціювали внесення змін до регламенту. Долучилися до цього процесу й громадські активісти. Перевагою нового документу мали стати спрощена процедура подання проектів рішень депутатами та мешканцями міста, розширення можливостей депутатів для виконання їх обов’язків, підвищення рівня публічності роботи ради та її органів. Окрім того, проект регламенту передбачав спрощення процедури візування проекту рішення та низка інших змін, спрямованих на відкритість і прозорість роботи ради.

 


Загалом, у новий регламент в порівнянні із тим, що діє нині, мають бути внесені такі зміни:

 


Регламент буде?


Та доки нову редакцію тексту регламенту довго й ретельно напрацьовували, другу сесію міськради закрили. Здавалося б, що тут страшного? Працювала Рівнерада 5 років за старим регламентом, пропрацює ще, якби не кілька «але» - прозорістю та відкритістю у попередньому документі навіть і не пахне.


Володимир Хомко відповідати на запитання відмовився, як завжди, списавши все на зайнятість.


А секретар Рівненської міськради Олексій Муляренко у коментарі журналісту зазначив, що хоча закриття другої сесії Рівненської міськради до прийняття регламенту є порушенням, але за це немає відповідальності.

 


- Наразі робота над новим регламентом триває, бо депутати виявили бажання його допрацювати, дещо змінити. Ми не хотіли приймати «сирий» документ, тому відклали це питання. У законі передбачено, що новий регламент має бути прийнятий на початку роботи ради, визначено, що не пізніше 2 сесії, щоб депутати не приймали його через рік-два. Можливо, те, що закрили сесію, навпаки сприяє швидшому допрацюванню регламенту, і його нова редакція буде прийнята на найближчій сесії, - сказав Олексій Муляренко.


Нагадаємо, на початку лютого Олексій Муляренко розповідав про те, що регламент буде прийнятий до кінця місяця. Відповідна інформація була опублікована на його сайті:


«Новий порядок роботи Рівненської міської ради депутати мають затвердити під час наступного засідання сесії, що планується провести в кінці лютого цього року».


Що далі?


А далі можливі два варіанти розвитку подій. Звичайно, тепер депутати можуть прийняти новий регламент вже на третій сесії міськради, яка планується до кінця квітня. Проте, якщо знайдеться хтось «розумний», то рішення щодо цього можна буде оскаржити як таке, що прийнято незаконно, бо ж строки затвердження нового документу порушені. І тоді нічого не залишиться, як розвести руками і працювати по-старому.


Нині ж, виходячи з коментарів юристів і експертів, є законні підстави подати в суд на Рівненську міську рада, яка порушила закон, не прийнявши вчасно регламент. Судитися можна довго й нудно, але все ж при такому «розкладі» можна досудитися і до розпуску Рівненської міської ради сьомого скликання. Та не думаю, що до цього дійде.


Швидше за все, новий регламент тихенько приймуть, а пізніше просто спишуть, що довго над ним працювали. Хоча, можливо, таке рішення стане “обломом” для тих, хто не в захваті від нового тексту регламенту.

Вікторія Ричко
Сайт «ВСЕ»