Прибрав межові знаки – уникнув відповідальності за самовільне захоплення землі?

Нещодавно в одній з рівненських газет був надрукований матеріал, у якому подана досить цікава, з юридичного погляду, думка представника Державної інспекції сільського господарства про одне з питань земельного законодавства. Стаття стосується спору між сусідами за землю. В ній, зокрема, вказується, що згідно з однією із відповідей інспекції на звернення громадянки щодо її проблеми, якщо на земельній ділянці відсутні межові знаки, то факт самовільного захоплення землі встановити неможливо.


Тобто можна зробити висновок, що аби уникнути відповідальності за самовільне захоплення землі, треба просто забрати з неї межові знаки.


Юристи РОГО «Комітет виборців України», проаналізувавши ситуацію, зазначену в статті, не погоджуються з такою думкою представника Державної інспекції сільського господарства. Адже нещодавно фахівці організації успішно допомагали громадянину в судовій справі про скасування постанови про притягнення до адмінвідповідальності за самовільне захоплення землі, в чому його безпідставно звинувачували. В цій ситуації межових знаків на ділянці теж не було, а обміри землі державний інспектор здійснював за допомогою «рулетки» по встановленій огорожі. При цьому, такі протоколи на громадянина складалися систематично. Тому цілком логічно, що в результаті розгляду цієї справи Рівненський районний суд визнав постанову інспектора про накладення адміністративного стягнення протиправною.


Враховуючи актуальність цього питання, ми звернулися до юриста центру права РОГО КВУ Мирослави Примак з проханням роз'яснити, що таке самовільне зайняття земельної ділянки та який порядок відновлення меж земельної ділянки:


«Законодавством визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, котрі свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.


Тобто, якщо в особи відсутній документ про право на земельну ділянку, особа фактично використовує землю в розмірі, більшому, ніж визначено таким документом, то такі дії можуть кваліфікуватися як самовільне зайняття землі.


За логікою, при проведенні перевірки дотримання власником землі законодавства на предмет правомірного використання землі, перевіряють наявність державного акту (іншого документу на власність) та дотримання розміру використовуваної землі.


Саме в цьому випадку, наприклад, державний інспектор сільського господарства, здійснює обмір земельної ділянки. Якщо є межові знаки, то ці вимірювання здійснюють з урахуванням таких знаків.


Якщо ж такі межові знаки відсутні, то в разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки. Якщо фактичне використання ділянки встановити неможливо, то кожному виділяється однакова за розміром частина спірної ділянки. Коли ж у такий спосіб визначення меж не узгоджується зі встановленими розмірами земельних ділянок, то межі визначаються з урахуванням цих розмірів.


Крім того, законодавство України передбачає можливість відновлення меж земельної ділянки на місцевості. Відновлення здійснюється на підставі раніше розробленої та документації із землеустрою. У разі відсутності такої документації розробляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).


Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснює юридична або фізична особа, яка отримала ліцензії на проведення робіт із землеустрою у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.


Варто зауважити, що межові знаки не встановлюються у спільних поворотних точках меж суміжних земельних ділянок, на яких раніше встановлено межові знаки. У такому випадку раніше встановлений межовий знак використовується для опису кожної суміжної земельної ділянки (суміжних земельних ділянок) у складі відповідної документації із землеустрою. Тобто, якщо Ваші сусіди раніше приватизували земельну ділянку, то їх межі повинні бути встановлені і визначені межовими знаками.


Крім того, адміністративна відповідальність є не лише за самовільне зайняття земельної ділянки, а і за знищення межових знаків, про що власник землі попереджається при отриманні відповідних знаків від землевпорядної організації.


В будь-якому випадку, кожну конкретну ситуацію треба розглядати окремо, адже завжди можуть бути свої особливі нюанси. А для цього краще звертатися за допомогою до фахівців-юристів».

Інформаційний відділ РОГО КВУ
2014-10-21 12:41:18: Вячеслав юрист КВУ
Для Оксани з Косова. І нове свідоцтво і старий акт є правовстановлюючими документами які підтверджують право власності на конкретні земельні ділянки. При виготовленні технічної землевпорядної документації попередньо має складатися план-схема земельної ділянки на якій повинні бути проставлені підписи сусідніх землевласників чи землекористувачів про відсутність з їх сторони претензій та заперечень щодо розмірів земельної ділянки на яку складається документація. Якщо такі підписи сусідки є це вже є доказом відсутності предмета спору і суд може відмовити у задоволенні її вимог за безпідставністю. Практична порада. Якомога швидше звернутися з документами до юриста або адвоката для захисту і подання заперечень щодо позову сусідки.
2014-10-20 15:47:22: Оксана
Мені Батьки зробили дарування будинку і земельної ділянки біля нього, а сусідка тепер подала на мене в суд за те що я зайняла її частину землі? Наші подвіря розмежовує паркан, який встановлений дуже давно і вона заявляє що на моїй землі є її частина, а акти раніше малювали від руки, а тепер проводиться геодезія і розміри уточнені при цьому ні в неї ні в мене розмір земельної ділянки не зменшився. У мене нове свідоцтво, а в неї старий акт. Чи може вона виграти і як мені доказати що це моя земля?
2014-06-03 14:41:50: Вячеслав юрист КВУ
Для Лани (Львів). Відповідно до частини 3 статті 158 Земельного кодексу України - Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах. Отже ваш спір має вирішувати та місцева рада де знаходиться земельна ділянка. Стаття 159 цього кодексу вказує, що земельні спори розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви. Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин. Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення. У рішенні органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання. Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття. Отже радимо звернутися з письмовою заявою до міської ради і описати фактичний стан речей по самозахвату земельної ділянки. Після розгляду спору і прийняття рішення діяти за результатом: 1. якщо рішення не на вашу користь йти далі з позовом до суду, 2. якщо рішення позитивне але не виконується іншою стороною контролювати його виконання шляхом систематичних звернень до місцевої ради щодо реального виконання вимог встановлених в рішенні. Для більш ретельної підготовки заяви, позову до суду радимо особисто звернутися до юриста, адвоката за правовою допомогою.
2014-06-02 16:18:38: Лана
Соседи захватили часть територии нашого участка и построили там хозблок (свинарник, конюшню) Была вызвана комиссия которая установила межовые знаки. Однако потом соседи эти знаки уничтожили, и отдавать землю напрочь отказываются. Участки наши (наш и соседский) не приватизированные из-за этого спора. Что делать? Куда обращаться?