Процедура присвоєння кадастрового номера на земельну ділянку

Присвоєння кадастрового номеру є важливою частиною оформлення права власності людини на землю. Без цієї процедури на сьогодні власник земельної ділянки не зможе її продати, подарувати або відчужити в інший спосіб. Про основні етапи та деякі проблеми цієї процедури розповідає юрист центру права РОГО «Комітет виборців України» в м. Сарни В'ячеслав Горбенко.


Відповідно до Тимчасового Порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 року за № 749 (з подальшими змінами та доповненнями), для визначення кадастрового номера земельної ділянки замовник документації із землеустрою або уповноважена ним особа звертається до територіального органу Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки, пред'являючи паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі подання заяви уповноваженою особою (представником) - також і документ, що підтверджує її повноваження діяти від імені такої особи. Ця особа відповідному органу подає такі документи:


- заяву про визначення кадастрового номера земельної ділянки;


- копію документа, що посвідчує особу набувача права на земельну ділянку або її власника, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою - також копію документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб;


- документацію із землеустрою;


- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів - для фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття номера та повідомили про це відповідному органу державної податкової служби;


- файл обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл), який складається на кожну земельну ділянку та оформлюється відповідно до вимог, установлених Держземагентством;


- документи про внесення плати за перевірку обмінного файла.


Увага! Інформація про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (обмінний файл) складається землевпорядною організацією - суб'єктом підприємницької діяльності на земельну ділянку згідно договору між нею і конкретним громадянином та оформлюється відповідно до вимог, установлених Держземагентством. Потім цей обмінний файл разом з іншою поданою документацією перевіряється двома державними структурами. Спочатку територіальним органом Держземагентства, потім впродовж трьох днів цей орган передає її через засоби електрозв'язку до державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» - адміністратора автоматизованої системи, де документацію знову перевіряють. За вказані державні послуги по перевірці обмінного файлу громадянин-оформлювач однієї земельної ділянки має сплатити 60 гривень.


У випадку невідповідності якихось даних в обмінному файлі, виявлених за результатами перевірки, державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» - адміністратор автоматизованої системи, та територіальний орган Держземагентства повертають документацію із землеустрою громадянину для виправлення недоліків і таких повернень, як показує практика останніх місяців, є чимало.


Якщо в обмінному файлі були виявлені помилки і його було повернуто назад, то виникає питання: хто відповідальний за виправлення недоліків та помилок у землевпорядній документації і оплачуватиме за повторну її перевірку?


Аналізуючи вказаний Тимчасовий порядок, слід зазначити, що механізм повторної оплати за другу перевірку обмінного файлу та іншої землевпорядної документації в ньому конкретно не прописаний. Тобто, немає чіткої вказівки на те, що потрібно знову платити за здійснення роботи з повторної перевірки обмінного файлу. Але на практиці громадянин, який усунув недоліки і помилки в обмінному файлі і подав його до територіального органу Держземагентства, знову сплачує 60 гривень за проведення повторної перевірки.


З огляду на ці недоліки законодавства, на нашу думку, повторну плату за неякісне оформлення обмінного файлу, має нести не громадянин, а організація, яка займалася оформленням землевпорядної документації, відповідно до укладеного з нею договору.


Насамкінець зазначимо, що в разі виникнення суперечок із землевпорядними організаціями та вказаними вище державними органами ліпше проконсультуватися з юристом, адвокатом.

Юридичний відділ РОГО КВУ
2014-03-18 13:30:34: Мирослава, юрист
для Ірини (Закарпаття): Наявність підписів сусідів (погодження меж земельної ділянки) є обов\"язковими. Спір щодо меж земельної ділянки дійсно відповідно до ст. 158 Земельного кодексу України вирішується органом місцевого самоврядування. Такими органами місцевого самоврядування, до повноважень яких належить вирішення земельних спорів, визначені виконавчі органи сільських, селищних, міських рад. Якщо при розгляді земельного спору буде доведено, що відмова сусіда щодо узгодження меж є безпідставною або дійсно неможливе підписання акту внаслідок відсутності суміжних власників чи землекористувачів, то комісією з питань землекористування приймається рішення про необхідність підписання акту сусідом або відповідно про погодження меж земельної ділянки без підписів суміжних власників чи землекористувачів. Протокол комісії додається до акту встановлення та узгодження меж земельної ділянки і далі документи оформляються в загальному порядку. Однак, наголосимо, що немає механізму примусового виконання рішення органу місцевого самоврядування, тобто висновок комісії з питань землекористування має рекомендаційний, а не імперативний характер. У разі, якщо отримаєте відмову у вирішенні вашого питання, то для захисту Вам слід звертатися до суду з позовом.
2014-03-17 15:05:35: Ірина
В мене державний акт старого зразку ,я вирішила зробити технічну документацію з кадастровим номером.але сусідкане підписує погодження меж хоч при виготовленні державного акту старого зразку погодження меж було нею підписано.мною була написана заява в селищну раду для того щоб це питання врішили депутати на сесії.Якщо мені буде відмовлено що далі робити,куди звертатися.
2013-07-15 17:18:03: Микола (юрист КВУ)
Відповідь для Олександра із Полтавської області: коли Ви замовляли виготовлення технічної документації на землю, то укладали із виконавцями таких робіт відповідний договір. Відповідно і вони (він) - виконавець (підприємець чи організація) й несе відповідальність за якість виконаної роботи. Поскаржитись можна в Управління Держземагентства в області або в інспекцію з питань захисту прав споживачів. Також можна подати позов до суду й через суд домагатись не лише виконання якісно роботи такими виконавцями, але й відшкодування завданої тривалим невиконанням роботи шкоди, в т.ч. й моральної.
2013-07-14 13:22:17: Олександр
Не можу переоформити земельний пай майже 2,5 роки.Спочатку не вірно була виготовлена технічна документація(на кожному аркуші прізвище моє було по різному,іще багато помилок).Тепер земельний відділ уже півроку говорить,що відбуваеться якась накладка паїв і вони не можуть видати мені державний акт.Питання:хто має відповідати за всі помилки,та куди звернутися зі скаргою про вирішення цих питань.Дякую.Чекаю відповіді.
2013-04-18 15:06:10: Мирослава, юрист
для Ганни (Суми): Якщо я правильно зрозуміла, то Ви придбали земельну ділянку, право на яку засвідчувався жержавним актом старого зразка (без кадастрового номеру). Щоб присвоїти кадастровий номер такій земельній ділянці дійсно слід виготовляти документацію. В договорі на виготовлення документації зазначається строк виконання такого договору. Однак, згідно вимог Закону України \"Про земелеустрій\" максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору. Для належного складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та внесення відомостей про неї до автоматизованої системи державного земельного кадастру необхідно виконати низку процедур з ведення державного реєстру земель відповідно до вимог Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему від 02.07.2003 № 174 та зареєстрованого в Мін’юсті 25.07.2003 за № 641/7962, а саме: перевірку та обробку інформації на магнітному носії (обмінного файлу), внесення відомостей до бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру та внесення записів до Поземельної книги (http://www.dazru.gov.ua/terra/control/uk/publish/article;jsessionid=4A6785B8AF3C5C6ABFEDD26418CD076D?art_id=106208&cat_id=125091). Щодо вартості вказаних робіт по виготовленню документації, то вона встановлена спільним Наказом №97/298/124 від 15.06.2001 року Держкомзему, Мінфіну та Мінекономіки для державних земельних ресурсів, а для інших - рекомендована для застосвання (http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0579-01).
2013-04-15 21:03:02: Ганна
Складено договір 13.02.2013 р, з ПП\"Мегаполіс\" для розробки технічної документації із землеустрою щодо складання документів(для надання кадастрового номеру),обмір земельної ділянки повторно,по визначенню координат кутів повороту межі та кадастрову зйомку земельної ділянки.Ціна робіт 1000 грн. Маю договір куплі-продажу земельної ділянки від 2003.Але не був виготовлений новий державний акт. Питання:який термін виготовлення цих документів та чи потрібні вищенаведені послуги для виготовлення документації, а також чи дійсно ці послуги коштують 1000 грн.?
2011-12-21 12:55:19: Мирослава, юрист
для Лариси (Черкаська): Ч.1 ст. 120 ЗК України визначає, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об\'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об\'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами (ст. 40 ЗК України).
2011-12-19 09:55:47: Лариса
Я проживаю і прописана в будинку моєї мами. Мама померла. Заповіт зробила на мене. Будинок я ще не переоформляла, так як не пройшов 6 місячний термін. 5 років тому мені від брата дістався інший будинок. Я переоформила на себе. В цьому будинку я не прописана, але тільки я являюся власником будинку. В 2011 році я приватизувала земельну ділянку площею 0,07 га. Тепер виходить така ситуація, що якщо я переоформлю будинок по заповіту мами на себе, то як мене проконсультували я не зможу вдруге приватизувати земельну ділянку. Який вихід з цієї ситуації? Дякую за відповідь