Як змінити цільове призначення земельної ділянки?

Цільове призначення земельної ділянки відіграє важливу роль при реалізації громадянами своїх прав на неї та в дотриманні передбачених законодавством обов'язків. Зокрема, воно окреслює, яким чином допустимо її використовувати. Вид цільового призначення земельної ділянки зазначається в державному акті.


За законом, встановлювати чи змінювати цільове призначення землі повинні органи влади. Але на практиці певні права щодо цього процесу надані й громадянам. Тобто, вони можуть самі ініціювати зміну цільового призначення ділянок, які перебувають у їхній власності.


Порядок зміни цільового призначення земельних ділянок з ініціативи громадян встановлений постановою Кабінету Міністрів України № 502 від 11 квітня 2002 року. Зміна проводиться на підставі заяви її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо ділянка розташована в межах населеного пункту, або до районної державної адміністрації, якщо земля розташована за межами населеного пункту.


До заяви треба додати такі документи: копію державного акта на право власності на земельну ділянку; копію паспорта (серія, номер паспорта, коли і ким виданий та місце проживання), документи щодо встановлених обмежень (обтяжень) та земельних сервітутів на використання земельної ділянки (наприклад, довідку з відділу земельних ресурсів та відділу архітектури й будівництва про встановлені обмеження (обтяження) на використання земельної ділянки та земельні сервітути); обґрунтування необхідності зміни цільового призначення земельної ділянки із зазначенням її розміру.


За результатами розгляду заяви та доданих документів місцева рада або райдержадміністрація має прийняти відповідне рішення про надання дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки або ж про відмову в цьому.


Крім того, обов'язковою умовою зміни цільового призначення земельної ділянки є її погодження з місцевими органами державної влади: територіальними відділами державного агентства з земельних ресурсів, природоохоронними і санітарно-епідеміологічними органами, органами містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. При цьому, якщо змінюється цільове призначення не всієї, а лише частини ділянки, то така зміна здійснюватиметься після складання проекту відведення земельної ділянки, який виготовляє ліцензована землевпорядна організація за замовленням громадянина та на підставі укладеного між ними договору.


Варто пам'ятати, що відповідно до Земельного кодексу України дозволяється змінювати цільове призначення тільки тих ділянок, які були отримані в межах норм безоплатної передачі. Зміна цільового призначення ділянок, отриманих у ході паювання, заборонена. Таким чином, громадянин, у якого в держакті зазначено, що він є власником земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або ж для ведення особистого селянського господарства, яка виділена йому із земельної частки/паю, не має права ініціювати зміну цільового призначення. А відповідна рада чи держадміністрація за місцем її розташування не може приймати рішення про цю зміну.


Якщо ви використовуєте земельну ділянку не за цільовим призначенням, то інспектор з контролю за використанням та охороною земель може скласти акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, видати припис, притягнути до адміністративної відповідальності. А потім ініціювати подання матеріалів до прокуратури. Після цього прокурор матиме право звернутися до суду з позовною заявою про припинення права власності на цю ділянку, оскільки однією з підстав для припинення такого права є використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.


Тому, якщо ви вирішили використовувати свою землю не за тим призначенням, яке вказане в документах на неї, то краще оформити це відповідно до законодавства. Інакше ризикуєте бути позбавленими своєї ж власності - земельної ділянки.

В’ячеслав Горбенко, юрист РОГО «Комітет виборців України»
2015-01-21 10:36:50: Вячеслав юрист КВУ
Для Галини з Дніпропетровська. Оскільки кожний нотаріус перед посвідченням договору відчуження майна спочатку перевіряє чи воно не перебуває під арештом приспускаємо, що на момент вчинення договору майно не було арештоване і Ви його придбали правомірно і добросовісно. В Україні існує судова практика про виключення арештованого майна з акту опису державної виконавчої служби та його скасування. Тому не чекаючи коли до Вас в оселю прийде державний виконавець радимо звернутися до юриста або адвоката за місцем свого проживання для захисту своїх порушених прав в суді та скасування накладеного арешту.
2015-01-20 18:33:54: Галина
Склалася така ситуація: у грудні 2012 року придбали у власність земельну ділянку та житловий будинок на ній, право власності не реєстрували, нотаріально договори купівлі-продажу посвідчені. У листопаді 2014 року звернулись до реєстраційної служби з наміром зареєструвати право власності, але нам було видано рішення про відмову у звязку з тим, що на першого власника (в якого ми придбали майно) накладено арешт виконавчою службою на все нерухоме майно. Арешт було накладено після того як ми купили майно. Яким чином ми тепер маємо зареєструвати наше право? І чи правомірні дії реєстратора - отже нашої вини фактично немає, під час укладання та набуття права власності майно було не обтяжено. Дякуємо за відповідь
2014-07-02 08:18:14: Мирослава, юрист
для Ольги (Конотоп): Статтею 22 Земельного Кодексу України зазначено: 1. Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. 2. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо)…. Тобто при висадці саду змін цільового використання землі не відбувається, а також не відбувається переведення земель сільськогосподарського призначення з сільськогосподарських угідь в несільськогосподарські угіддя. Також пунктом 5 ст. 20 Земельного Кодексу України зазначено: «Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Прямих заборон саджати дерева на земельному паї немає.
2014-07-01 10:29:40: Ольга
Я маю земельну дільнку (пай), чи маю я право на цій ділянці посадити сад. В держ. акті написано призначення зелі - рілля
2012-12-04 10:38:47: Микола (юрист КВУ)
Шановні відвідувачі - читачі сайту! Звертаємо увагу, що на цьому сайті надаються безоплатні консультації фізичним особам з питань їх взаємовідносин з іншими суб\'єктами (органами влади, самоврядування, організаціями, іншими фізичними особами). Консультації представникам юридичних осіб, фермерських господарств з питань їх діяльності на цьому сайті не надаються. Оскільки суб\'єкти господарювання мають можливість оплатити консультаційні послуги юриста або найняти адвоката. То ж просимо не зловживати і з питань застосування законодавства суб\'єктами господарювання в інтересах таких суб\'єктів через ресурси цього сайту не звертатися.
2012-11-30 21:12:51: юрий
ОПИШИТЕ ПОЖАЛУЙСТА ПОРЯДОК ПРИВАТИЗАЦИИ ЗЕМЕЛЬНОГО УЧАСТКА ПОД СКЛАДСКИХ СООРУЖЕНИЯХ ФЕРМЕРСКОГО ХОЗЯЙСТВА НА ОСНОВАНИИ СТ 13 ЗАКОНА УКРАИНЫ ПРО ФЕРМЕРСКИХ ХОЗЯЙСТВ
2012-10-17 17:52:30: Мирослава, юрист
для Віктора (Суми): Якщо я правильно зрозуміла Вашу ситуацію, то має місце виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (далі проект відведення) у зв\"язку із зміною цільового призначення земельної ділянки. Постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. № 677 затверджено Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Пунктом 9. Порядку передбачено, що розроблений проект відведення земельної ділянки виконавець подає у випадках, установлених новлених статтями 118 і 123 Земельного кодексу України, на погодження відповідній комісії з розгляду питань, пов’язаних з погодженням документації із землеустрою, за місцем розташування земельної ділянки. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проект повертається заявнику у зазначений у цій частині строк (ч.4 ст. 123 Земельного кодексу України). Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. В інших випадках проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, крім викупу земельних ділянок (їх частин) з підстав, що допускають можливість їх примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності, відповідними органами земельних ресурсів, містобудування і архітектури, охорони культурної спадщини, санітарно-епідеміологічної служби, природоохоронним органом. У разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок (їх частин) лісогосподарського призначення чи водного фонду, земельних ділянок для цілей, пов’язаних з розробкою корисних копалин, проект також погоджується з відповідними органами лісового господарства, водного господарства, державного гірничого нагляду. Зазначені органи розглядають проекти відведення земельних ділянок протягом трьох тижнів з дня надходження та видають у межах своїх повноважень висновки про їх погодження або мотивовану відмову. Отож, при зміні цільового призначення виготовляється проект відведення, який повинен бути затверджений відповідною Комісією. Відмова у затвердженні може бути лише з підстав, вказаних вище. В будь-якому випадку (погодження чи відмова в погодженні проекту) має бути надана письмово з обов\"язковим обгрунтуванням протягом трьох тижнів з моменту подання на затвердження. Відмову в затвердженні проекту може бути оскаржена як в судовому, так і позасудовому порядку. У Вашому випадку потрібно звяти письмову відмову у затвердженні проекту, в якій має бути вказана причина. Якщо причина відмови не пов\"язана з невідповідністю положень проекту вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, то Ви маєте право оскаржити відповідні дії/бездіяльність суб\"єкту владних повноважень. Якщо цільове призначення землі не змінюється, то відповідно до ст. 123 ЗК України здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
2012-10-15 00:00:12: Суми
Дозвольте таке питання. Розробляється проект землеустрою, відповідно до якого земельна ділянка відводится у користування на умовах оренди СФГ \"ХХХ\" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу. Цільове призначення змінюеться з 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (на земельній ділянці розташовані споруди колишньої конторі, столярного цеху, складу, гаражу) на 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ( будівлі які перебувають у власності СФГ\"ХХХ\" вікористовуватимуться як складські приміщення а сама ділянка як господарській двір ).Підчас затвердження проекту у відділі архітектури відбулась зупинка. Відділ не бажає погоджувати прект, мовляв -\"відбувається зміна цільового призначення земельної ділянки\" алеж будівлі складу як використовувались складами так і використовуються. Можливо обійти зміну цільового призначення?
2012-08-05 15:42:00: Микола (юрист КВУ)
Відповідь для Лариси із Черкас: якщо в канцелярії суду позов відмовились приймати, то таку позовну заяву можна направити через пошту на адресу суду рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
2012-08-01 09:10:22: Лариса
Справа в тому. що не має рішення суду. Я звернулась до суду про встановлення права власності в порядку спадкування, але в суді мені відмовили приймати позов і направили в земельні ресурси.
2012-07-27 22:39:52: Мирослава, юрист
для Лариси (Черкаська): З Вашого коментаря не зрозуміло, яке рішення суду? і чому суд направив Вас в земельні ресурси?вважаю, рішення суду про встановлення права власності на земльну ділянку в порядку спадкування Вам буде достатньо для того, щоб зареєструвати право власності на бажану Вам землю.
2012-07-25 18:36:52: Лариса
Міська рада відмовляється переоформляти землю на мене. Звернулась до суду, щоб встановити право власності на землю, то мене направили в земельний відділ, де мені пояснили, що у зв\"язку із смертю мами ці документи не дійсні, вони автоматично анулюються. Куди я можу звернутися, що мені далі робити7
2012-07-23 12:36:56: Мирослава, юрист
Для Лариси (Черкаська): дійсно, право власності на вказані землі в склад спадщини не увійшло, оскільки Ваша мама не встигла оформити державний акт про право власності. Вказані рішення засвідчують лише те, що йшов процес оформлення права власності на земельну ділянку, або, що земля була в користуванні. Для того, щоб Вам стати власником цієї землі можна або звернутися в сільску раду /райдержадміністрацію із заявою про надання цієї ж землі Вам у власність, або ж через суд встановити право власності на цю землю в порядку спадкування з тих підстав, що вона фактично була у валсності Вашої мами, однак вона за життя не встигла оформити право влансості на неї.
2012-07-21 10:16:02: Лариса
Я прийняла спадщину, в документі зазначена земля 0,11 га. Маю два документи: про надання земельної ділянки- яру під сінокіс, та витяг з рішення сесії про надання дозволу на розробку технічної документації по передачі безоплатно в приватну власність земельну ділянку(яр)... Мама не встигла приватизувати земельну ділянку. До спадщини ця земля не ввійшла, так як пояснив нотаріус , що вона зазначає землю тільки під будинком, хоча і яр знаходиться біля мого будинку. Посвідчують ці два документи право власності і згідно якого закону я маю право на цю земельну ділянку?